SIN ON SATURDAY, PRAY ON SUNDAY VOL.1 – I’M GONNA ROCK

Artiest info
Website
facebook
 

Atomatic en Koko Mojo Records zijn “min of meer” zelfstandige divisies van het bvba Rockstar Records Limited. Het Rockstar Records label werd opgericht in 1979 en is gevestigd in de UK in het Spindrift Records House in Clacton-on-Sea in het graafschap Essex. De zetel van KM Records is gevestigd in de tweede grootste stad van Ierland, Cork. Lang voordat de markt overspoeld werd met goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond Rockstar Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “KILLER-NO-FILLER” ideologie. RR slaagde waar grote labels faalden, door de muziekfans te voorzien van zowel uitgegeven als niet-uitgegeven muziek van klassieke R'n'R-artiesten.

Het doel van Koko Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen! Hun cd-compilaties zijn samengesteld door ervaren dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen “From Argentina via Los Angeles to Ireland, from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”. Er dient hierbij opgemerkt te worden, dat er een verschil is tussen de originele, traditionele r&b (een term die uit de jaren voor WOII stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek, die zich meer richt op jazz, gospel en blues) en de hedendaagse, moderne r&b (een muziekgenre dat er wel wat van wegheeft en dat een combinatie is van soul, funk en hiphop). Moderne r&b werd populair na het discotijdperk van de jaren tachtig.

De huis DJ, die heelwat cd’s voor KM compileerde is Victor Mac, beter bekend als “Little” Victor, The Beale Street Blues Bopper en ook DJ “Mojo” Man. Mac is een Italiaans-Amerikaanse blues- en rootszanger, gitarist en mondharmonicaspeler. Daarnaast ook vinyl verzamelaar, musicoloog, entertainer, dj, songwriter en producent. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met Louisiana Red op de albums ‘Back to the Black Bayou’ (2009) en ‘Memphis Mojo’ (2011).

In 2018 bracht Victor ‘Deluxe Lo-Fi’ uit. Het album werd opgenomen in een periode van acht jaar met verschillende muzikanten, waaronder de Downhome Kings, Kim Wilson, Big Jon Atkinson, Rusty Zinn, Carl Sonny Leyland, Steve Lucky en Harpdog Brown.​ Het werd in hetzelfde jaar in het VK door The Blues Lounge verkozen tot "Album of the Year" en ook in Scandinavië door het tijdschrift Blues News.

SIN ON SATURDAY, PRAY ON SUNDAY VOL.1 – “I’M GONNA ROCK”

Voor christenen moet de zondag, de zevende dag, de rustdag en de dag van God zijn. De zaterdag is voor hen ook lang een “gewone” werkdag geweest. Dat dit ook voor niet-gelovigen geldt, blijkt uit de titel van de KMCD-compilatie ‘Sin On Saturday, Pray On Sunday’, met de opmerking dat voor sommigen ontucht op bijna alle dagen kan. KMCD 135 verzamelt 28 “sizzling slabs of r&b and gospel” van bekende en minder bekende artiesten onder het motto “zondigen mag op zaterdag, bidden moet op zondag”. Sonny and Jaycee mogen hier openen met “Mister Froggie”). Als B-kantje van “Please Don’t Go” bracht Dusty Brown in 1958 (een nummervan C.W. Triplett) “Well, You Know” uit.  Brown, in Tralake (MS) in 1929 geboren als CW Triplett, was een mondharmonicaspeler en zanger. Hij vertoefde vanaf 1946 in Chicago en werkte als taxichauffeur totdat hij in 1953 met muziek begon en in verschillende West Side-clubs speelde. Gospel krijgen we met The Sensational Nightingales (een gospel kwintet rond Julius Cheeks en Ernest James) op hun “Will He Welcome Me There”, op “Come and Go (With Me)” van The Golden Trumpets of op “Didn’t It Rain” van het Golden Gate Quartet. Blues (nothing but the blues) op “Mo Jo Workin’” van de Voodoo Men, waarbij Jo Buford de zang voor zich neemt, op B.B. King’s swingende “I’ve Got Papers On You” of op “I’m Gonna Keep My Hear Parted” van Washboard Sam. Rocken kan je op o.a. Hound Dog Taylor’s “Take Five”, op Johnny Fuller’s “No More, No More” of op Chuck Grey’s “Push The Panic Button”. Dit is maar een greep uit het aanbod op dit eerste deel, want er is nog veel,veel meer het te ontdekken waard!

 ‘Sin On Saturday, Pray On Sunday Vol.1’ is een compilatiealbum met 28 originele nummers uit de jaren vijftig/zestig, die staan voor typische soms stevige, rauwe r&b. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis die aan de basis ligt van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en die vele muziekliefhebbers boeit…” (ESC for Rootstime.be)

Eric Schuurmans